Perhantion Island, Kecil - Reisverslag uit Kampung Pasir Panjang, Maleisië van bobenkimberley - WaarBenJij.nu Perhantion Island, Kecil - Reisverslag uit Kampung Pasir Panjang, Maleisië van bobenkimberley - WaarBenJij.nu

Perhantion Island, Kecil

19 Augustus 2016 | Maleisië, Kampung Pasir Panjang

En daar gaan we weer, vroeg op! Wij hebben deze vakantie nog maar één keer echt kunnen uitslapen maar met al dit moois ook zeker geen behoefte aan. Zoals ik al heb verteld vlogen we van Kota Kinabalu naar Kota Bharu waar we met een transfer naar Kuala Besut zijn gegaan en waar we weer op de boot zijn gestapt naar het kleinste eiland van de Perhantian Islands, Kecil. Op zoek naar een plek om te slapen want vooraf boeken is heel duur en het zou erg gemakkelijk moeten zijn om dat ter plekke te regelen. Ik kan jullie inmiddels vertellen dat het alles behalve gemakkelijk is verlopen. Het was wel mogelijk voor andere dagen te boeken maar alleen de eerste nacht was alles vol. Wij zijn vervolgens het hele eiland over geweest en kregen overal vriendelijk te horen dat er geen plek meer was.. Sorry sir! Als je dan alles hebt gehad zakt de moed je wel in de schoenen.. Gaat het dan echt een nacht op het strand worden?! Dan toch maar dat dure resort checken proberen.. No sorry sir! We are full! Nou dikke klotezooi dus en we liepen maar weer door, gelukkig zagen deze mensen onze moedeloze gezichten en kwamen ze achter ons aangelopen... Ze hadden toch een kamer. Niet de beste maar we konden in ieder geval in een bed slapen..
Voor de resterende nachten vonden we een pracht locatie, een huisje aan het strand! Het uitzicht is hier prachtig en de mensen zijn mega vriendelijk.
Wat ik nog niet verteld heb is dat Malaysia best wel veel moslims kent en uhmm dat betekent dus dat als ik bier bij mijn eten wil ze dat dus gewoon niet hebben.. Zij hoeven het toch niet te drinken? Beter nog laat mij dat van hun maar opdrinken. Overigens is het bier ook niet zo spannend want alles is geïmporteerd: Heineken, Carlsberg, Tiger en Singha. De laatste twee hebben mijn voorkeur aangezien deze vertrouwd zijn vanuit Thailand. Heineken in het buitenland drinken heb ik altijd iets stoms gevonden.. Het is al niet te zuipen in Nederland dus waarom hier wel!
Ons hotel bevindt zich aan het Coral Bay wat de rustige kant van het eiland is. Voor meer herrie, drukte en dronken Engelsen kun je naar Long Beach.
Snorkelen is rondom deze eilanden echt een aanrader dus dat moesten wij dan ook maar doen. Je kunt hier tenslotte kleine haaien spotten en last but not least de reuze schildpad.
Wow!!!! Niet in woorden te omschrijven hoe gaaf de snorkeltour was! Eerste stop was shark bay, allebei wat twijfelachtig het water in want ja... Hoe fijn voelt dat. Uiteindelijk zo fanatiek dat we echt op zoek zijn gegaan naar de kleine haai die daar moest zitten, maar helaas niet gespot.
Op de andere plekken kunnen genieten van het mooie levendige koraal met zoveel kleuren, blauw groen, paars, ga maar door. En de vissen die er zwemmen verdorie zeg! Meerdere malen hebben we ons in een documentaire op Discovery Channel gewaand maar damn we lagen toch echt zelf in het water. Als kers op de taart hebben we een reuze schildpad gezien die gewoon naast ons zwom, op een gegeven moment zwom hij nog maar een paar cm van mij vandaan! Toen we wilde vertrekken bij deze plek dook er nog een baby reuze schildpad op dus daar gingen we het water weer in.
Het is wel treurig om te zien hoe het koraal er aan toe is, er zijn zoveel stukken volledig dood koraal te zien, zonde! De instructeur geeft bij elke locatie nogmaals aan, do not touch the coral and do not stand on it. De ironie daarvan is dat hij vervolgens zijn anker uitgooit. Ik keek zo is om mij heen en zag aardig wat bootjes met allemaal hun anker uit. Zou het global warming zijn? Of kan het koraal niet zo goed tegen al die ankers die ze dagelijks bovenop zich krijgen.
Dan weer zo'n stranddagje, bah! Hartstikke warm en zon enzo! Vinden wij heel vervelend! Het doet ons overigens deugt te zien dat het weer in NL ook best prima weer is! En de vooruitzichten voor als wij terug komen zijn helemaal goed dus wij nemen de zon mee!
Het snorkelen heeft ons best te pakken gekregen en we hebben nog steeds flashbacks naar onze eerste ervaring in het water. Om midden in een school vissen te zwemmen waarvan de één nog meer kleur en nog mooier is dan de ander, dat is echt onvergetelijk. Keer op keer van die momenten dat je elkaar onderwater aankijkt van What the fuck! Hebben we dat serieus echt net gezien!
Dit heeft ons doen besluiten om nog een snorkeltour te doen, wel bij andere eilanden. Een stel uit Maleisië (Huda en Hanim) welke ook mee waren met de eerste snorkeltour vertelde hierover en zeiden dat het veel mooier was en jaa ze hebben een kleine haai gezien! Daardoor werden we wel even geprikkeld. Dus hophop naar de snorkelshop en een tripje geboekt. We vinden het ontzettend jammer dat het wat dit betreft alleen bij verhalen blijft dus daarom hebben we een waterproofbag gekocht voor onze telefoon, dit brengt ons in de gelegenheid onder water foto's te maken want mensen serieus dit moeten jullie ook zien!!
Die avond hebben we nog de hele avond zitten kletsen met het stel uit Maleisië, beide oorspronkelijk opgegroeid in deze regio maar vanwege werk naar Kuala Lumpur vertrokken, hij engineer en zij docent op een internationale school. Leuk om met een stel van onze eigen leeftijd de verschillen in de landen te bespreken. Zij hebben tijdens de eerste snorkeltour foto's en filmpjes gemaakt dus deze ontvangen we zodra zij thuis zijn, gaaf!!!

Tweede tour bij Rawa Island.. Nog veel mooier koraal en veel vissen! Eigenlijk veel hetzelfde als bij de eerste tour maar allemaal net wat mooier omdat het koraal nog beter is. We hebben daar een aantal napoleon vissen gezien. Ik heb een plaatje van Google gehaald zodat jullie kunnen zien hoe dat eruit ziet, groot en heel vet om te zien. Het filmen en foto's maken onderwater leek toch een handigheidje die ik nog niet helemaal onder de knie heb. Dus dat hebben we lekker gelaten voor wat het was en genoten van het onderwater leven. We hebben we nog wat extra plaatjes van internet gehaald om een indruk te geven hoe het er allemaal uitzag.
En dan word het spannend hebben we wel of geen haai gezien ?? *tromgeroffel* *trompetgeluid* YES!! We hebben een kleine haai gezien. Bij kim kwam die heel dichtbij zodat ze hem praktisch gezien gewoon aan had kunnen raken maarja... Zou jij t doen?
Toen we teruggingen naar die plek heb ik uiteindelijk op een paar meter afstand ook nog een haai gespot!! Wij zijn blij!!! Verder hebben we nog maanvissen, papegaaivissen en heel heel veel Nemo's gezien.
Het is hier echt genieten op het eiland! Het eten is goed en er hangt een relaxte sfeer. Als je 's avonds over het strand loopt zie je overal grote bbq's staan waar vooral Kim heerlijk eten kan bestellen. Veel restaurants spelen elke avond een film af wat gek genoeg best relaxed is. Onder genot van een heerlijk vers mango of ananassapje en een heerlijk bord eten een klein beetje gluren naar de film, wij komen tot rust!
De laatste dag op het eiland is aangebroken, het is vandaag vrijdag en morgenochtend vertrekken we al vroeg. Het zal een heerlijke stranddag worden om nog de laatste (nog niet verbrande lichaamsdelen) te voorzien van een extra bruin tintje.
Morgenochtend pakken we de boot terug naar het vaste land en vertrekken we vanuit Kota Bharu naar Kuala Lumpur waar de huurauto klaar zal staan voor het volgende en tevens laatste avontuur van deze reis.

• 19 Augustus 2016 - 10:58

Lisanne R:

Klinkt allemaal supertof, jullie reisverslagen! Geniet er nog van!!!

• 19 Augustus 2016 - 12:08

Marjan:

Wat maken jullie veel mee. Super hoor. Daar kun je weer een jaar op teren. Zijn er nog meer foto's..?
    Als jullie de zon mee kunnen nemen dan graag. Deze week is het heerlijk! Bereid je erop voor dat het Hollandse weer op komst is! Zie jullie dinsdag!!!

• 21 Augustus 2016 - 02:11

Meer foto's !!!